Σάββατο 2 Απριλίου 2011

Περί ...πολιτικής

Αποδοκιμασία πολιτικών φορέων


Παρατηρούμε τον τελευταίο καιρό, όλο και πιο συχνά,  τη δημόσια αποδοκιμασία των πολιτικών φορέων με διάφορους τρόπους. Γιουχαίσματα και γιαουρτώματα είναι η συνήθης τακτική. Στερείται, βέβαια, αισθητικής, δεν είναι δηλωτική του ευφάνταστου του Ελληνα, αλλά αποτελεί έκφραση της πλήρους αγανάκτησής του για την πορεία της χώρας του, για την υποθήκευση του οικονομικού, πολιτικού, πνευματικού και ηθικού του βίου, για το  χωρίς αιδώ ξεπούλημα του μέλλοντος των παιδιών του. Ευφάνταστη και δημοκρατική ήταν η αντίδραση των μαθητών στη Σύρο : γύρισαν το κεφάλι, την ώρα που περνούσαν εμπρος από τους επισήμους, στην αντίθετη κατεύθυνση, ενώ μια άλλη ομάδα μαθητών στα μαύρα με σφραγισμένο το στόμα εξέφραζε την αγανάκτησή της για τα νέα μέτρα συρρίκνωσης των σχολικών μονάδων. Τα πανώ που ύψωσαν εύγλωττα:¨Η ολιγαρχία της πολιτικής υποθηκεύει το μέλλον μας”. Γνωρίζουν, πλέον, και τα παιδιά. Ξέρουν και δεν έχουν ελπίδες, γιατί οι πολιτικές αποφάσεις που λαμβάνονται, οι λύσεις που προτείνονται για φλέγοντα θέματα, όπως αυτό της παιδείας, φαίνονται πρόχειρες και βεβιασμένες κι, έπειτα, γιατί ο πολιτικός βίος του τόπου τους, η “πολιτεία” πολλών πολιτικών δεν θυμίζουν σε τίποτε όλα αυτά που διδάσκονται στο λύκειο: για την επιλογή των αρίστων στην εξουσία – οι κομματικοί μηχανισμοί σήμερα είναι μηχανισμοί αποκλεισμού των αρίστων και προαγωγής ή της πλουτοκρατίας ή των αφεντάδων των κομματικών σχηματισμών – για τον υπέρτατο στόχο του κράτους που πρέπει να είναι η ευδαιμονία του πολίτη που προκύπτει από την αυτάρκεια του κράτους –σήμερα έχουν υποθηκευτεί τα πάντα στην Ελλάδα και ο πολίτης δυστυχεί και θα σηκώνει το βάρος της πίεσης για χρόνια, εκτός από τους προνομιούχους, βέβαια, που απολαμβάνουν όλα τα αγαθά και η ζωή τους δεν έχει αλλάξει καθόλου- για την ηθική, για τα πρότυπα δημιουργικότητας και αγωνιστικότητας, για ιδανικά και αξίες... Γι ‘αυτό αντιδρούν μικροί και μεγάλοι. γι’αυτό χάνουν τον έλεγχο και το μέτρο σοβαροί οικογενειάρχες και νοικοκυραίοι :γιατί βλέπουν ότι ο καθημερινός τους αγώνας χρόνια ολόκληρα αποδείχθηκε μάταιος. κι ήταν ένας αγώνας τίμιος και ηθικός που η επένδυσή του έγινε στον ιδρώτα της εργασίας ή και του διπλού μερακάματου, συχνά, για να πληρωθεί και το μικρό στεγαστικό δάνειο, για να έχουν τα παιδιά την ασφάλεια της στέγης, για να είναι ο γονιός σίγουρος ότι τα παιδιά του δεν θα μείνουν στο δρόμο, αν κάτι δεν πάει καλά, αν χάσει τη δουλειά του. Και τώρα τα χάνει όλα:και τη δουλειά και το σπίτι και τη δυνατότητα να μορφώσει τα παιδιά του, για να μάθουν να σκέφτονται, να έχουν ανοιχτούς ορίζοντες, για να κάνουν καλύτερες επιλογές από τους ίδιους και για τον εαυτό τους και για τον τόπο τους.
Πως να μην διαμαρτύρονται, λοιπόν, εναντίον όλων αυτών που πρόδωσαν τις προσδοκίες τους και έκαναν τα όνειρά τους εφιάλτη; 

4 σχόλια:

  1. Η διαμαρτυρία είναι υγιής αντίδραση.ΕΓΚΡΊΝΩ κάθε μορφή της, όταν είναι δημοκρατική.Επικίνδυνη είναι η τάση απολιτικοποίησης του Ελληνα πολίτη, όταν διαπιστώνει ότι, παρά τις διαμαρτυρίες του,τα φαινόμενα πολιτικής διαφθοράς επαναλαμβάνονται όχι μόνο χωρίς αιδώ,αλλά και με μια προκλητικότητα που αφήνει άναυδο κάθε νοήμονα άνθρωπο. 'Ηδη είναι φανερή η τάση της αδιαφορίας για την πολιτική και τις εξελίξεις της από μεγάλη μερίδα πολιτών, και το χειρότερο από πολλούς νέους. Η αίσθηση ότι κάθε ενασχόληση με την πολιτική είναι μάταιη έχει καλλιεργήσει μια μορφή απάθειας για τις πολιτικές μεταβολές, γενικά για τις πολιτικές προοπτικές της χώρας , που είναι εξαιρετικά επικίνδυνη: αφήνει χώρο στους φαύλους και τους δημαγωγούς να...αλωνίζουν
    Ιλα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αλωνίζουν ...γιαουρτωμένοι και ...στεφανωμένοι από τα " γιούχα " των πολιτών. Ας συνεχίσουν να δοκιμάζουν την υπομονή του κόσμου....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Είναι πολύ εύκολο να ανάγουμε τις ευθύνες στους άλλους και, συγχρόνως, πολύ δύσκολο να τις αναλαμβάνουμε εμείς. Όλοι μας-χωρίς να εξαιρώ τον εαυτό μου- επικρίνουμε τις πράξεις των άλλων και επισημαίνουμε τα λάθη τους. Ωστόσο, δεν κάνουμε το ίδιο με εμάς. Αναντίρρητα, για τη σημερινή κατάσταση,την οικονομική εξαθλίωση για πολλούς, ευθύνεται το σύστημα, οι πολιτκοί, το κράτος. Το σύστημα, όμως, αποτελείται από εμάς τους ίδιους. Όταν ο Έλληνας πολίτης δεν αξιοποιεί ένα από τα βασικότερα-συνταγματικά κατοχυρωμένα- του δικαιώματα, τη δυνατότητα του εκλέγειν, και σε ερωτήσεις του στυλ ''γιατί δεν πήγατε να ψηφίσετε;'', απαντά με υπερηφάνεια ''είχα κάτι καλύτερο να κάνω'' ή ''βαριόμουν'', τότε μην αναμένετε και πολλά. Άλλωστε, πιστεύετε ότι εμείς οι ίδιοι, ο καθένας προσωπικά, θα ασκούσαμε την εξουσία ορθά και θα κάναμε σωστή διαχείρηση του οικονομικού πλούτου, του χρήματος, χωρίς να γινόμασταν λαϊκιστές και διεφθαρμένοι; Θεωρώ πως είναι αρκετά δύσκολο. Γιατί, όπως λέει και ο Λίνκολν Αβραάμ: ''Οι περισσότεροι άνθρωποι τα βγάζουν πέρα με τις αντιξοότητες, αλλά αν θέλεις να δοκιμάσεις το χαρακτήρα ενός ανθρώπου, δώσε του εξουσία''. Τα χέρια μας είναι ήδη αρκετά λερωμένα. Διεφθαρμένος, για παράδειγμα, δεν είναι μόνο ο υπάλληλος ή ο πολιτικός που λαμβάνει ανταλλάγματα για την υπηρεσία που προσφέρει. Διεφθαρμένος είναι και εκείνος που εξυπηρετείται από την καταβολή ΄΄δώρων΄΄ στο δημόσιο λειτουργό. Βέβαια, πρέπει να τονίσω ότι δεν πρέπει να θεωρήσουμε όλους τους πολίτες και τους πολιτικούς μία ομοιογενής μάζα. Σίγουρα, υπάρχουν άνθρωποι που πάντα ενεργούσαν σύμφωνα με το νόμο και αποσκοπούσαν στο πανανθρώπινο και όχι στο ατομικό συμφέρον. Όμως, αυτοί αποτελούν μία πολύ μικρή μειονότητα. Οι περισσότεροι λένε: ''Πώς να μην ανθήσει η παραοικονομία και πώς να μην οδηγηθούμε στη φοροδιαφυγή όταν το ίδιο το κράτος δυσλειτουργει; Αφού, πλέον, ο τίμιος επιχειρηματίας κατά κανόνα σημαίνει πτωχευμένος επιχειρηματίας. Πώς να ανταγωνισθεί αυτόν που κλέβει φόρους, ένσημα και μισθούς και τα μετατρέπει σε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα με τελικό σκοπό το ΄΄ιδιον όφελος΄΄;'' Ιδού η απορία. Άρα όποιος πούλησε κουλούρι χωρίς παραστατικά ή δεν έκοψε απόδειξη πρέπει να νιώθει τις ίδιες ενοχές με αυτόν που απέκρυψε δισεκατομμύρια. Κάτι τέτοιο όμως δεν θα ήταν ηθικά σωστό. Επομένως, είναι ανάγκη να διαχωριστεί ποια φοροδιαφυγή πρέπει πρώτα και κύρια να παταχθεί, ώστε να σχηματισθούν οι κατάλληλες κοινωνικοπολιτικές δυνάμεις που θα στηρίζουν μια τέτοια πολιτική. Εντούτοις, δεν είναι μόνο η Πολιτεία αυτή που πρέπει να θεσπίσει αυστηρούς, κατά τη γνώμη μου, νόμους, που θα αποσκοπούν στην εξάλειψη της παραοικονομίας και της παρανομίας, αλλά, παράλληλα, μπορεί και ο καθένας να συνεισφέρει, γιατί εμείς οι ίδιοι είμαστε το Κράτος και, όταν θα αναφερόμαστε σε κοινωνική σήψη, θα βάζουμε και την ατομική μας παιδεία μέσα στην όλη παρακμή.

    Όλγα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. "Το ψάρι όμως βρωμάει από το κεφάλι", λέει λαός. Απεμπολεί, έτσι, τις ευθύνες του ή ....

    ΑπάντησηΔιαγραφή